نکات انبارش، جابجایی الکترودگرافیتی و استفاده از آن در کوره قوس الکتریکی

گرافیت ماده ای شکننده و با انعطاف پذیری محدود است که در ساخت الکترود گرافیتی مورد استفاده قرار می گیرد. برای کاهش مصرف و هزینه، در انبارش، جابجایی و نصب الکترودهای گرافیتی در کوره قوس الکتریکی فولاد سازان باید دقت کاملی در این فرآیندها داشته باشند.

این پست را به اشتراک بگذارید :

برای کاهش مصرف و هزینه، در جابجایی الکترودگرافیتی انبارش ونصب در کوره قوس الکتریکی فولاد سازان باید دقت کاملی در این فرآیندها داشته باشند.گرافیت ماده ای شکننده و با انعطاف پذیری محدود است که در ساخت الکترود گرافیتی مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته 1- حمل و نقل الکترود گرافیتی: در فرآیند جابجایی الکترود گرافیتی باید بار با برزنت ضد باران پوشانده شود.

حمل و نقل الکترود گرافیتی

نکته 2- جابجایی با لیفتراک: هنگام جابجایی الکترودگرافیتی با لیفتراک مراقب باشید و از برخورد پالت ها به هم خودداری کنید. از متعادل بودن پالت های الکترود و تراز بودن آنها مطمئن باشید تا از افتادن یا شکستگی جلوگیری شود.

جابجایی با لیفتراک

نکته 3- بارگیری با احتیاط: هنگام بارگیری و تخلیه با لیفتراک، باید از تسمه اضافی استفاده شود و بهتر است مستقیماً از تسمه فولادی بسته بندی فولادی برای بلند کردن الکترود استفاده نشود.

بارگیری با احتیاط

نکته 4- انبارش با احتیاط: الکترود گرافیتی باید در جای خشک و تمیز نگهداری شود. هنگامی که در فضای باز انبار می شود، باید با برزنت ضد باران پوشانده شود و تعداد طبقه های ستون یا خرپا نباید از چهار طبقه بیشتر باشد.

انبارش با احتیاط

نکته5- اقدامات احتیاطی قبل از استفاده: الکترودها باید قبل از استفاده در کنار کوره الکتریکی خشک شوند. دما نباید بیش از 120 درجه سانتیگراد باشد و زمان آن نباید کمتر از 48 ساعت باشد.

اقدامات احتیاطی قبل از استفاده

نکته6- برش تسمه بسته بندی: هنگام استفاده از الکترود گرافیتی، باید از ابزارهای ویژه برای برش تسمه بسته بندی فولادی استفاده شود و از جرثقیل برای اینکار به هیچ عنوان استفاده نکنید.

برش تسمه بسته بندی

نکته7- احتیاط در نصب: لطفاً قبل از اتصال ابتدا رزوه های الکترود را تمیز کنید، سپس نوک نیپل را به یک انتهای الکترود بپیچانید. نخ را لمس نکنید و اتصال را مستقیماً در الکترود کار در کوره قرار ندهید.

احتیاط در نصب

نکته8- تمیز کردن رزوه الکترود: سیم فولادی، برس فلزی یا سنباده برای تمیز کردن زوه الکترود مجاز نیست و برای اینکار هوای فشرده بدون روغن و آب استفاده شود.

تمیز کردن رزوه الکترود

نکته9- مراقبت در بلند کردن: برای جلوگیری از شکستن رزوه، از قلاب ارتجاعی گردان استفاده کنید و بالشتک های نرم را زیر نوک نیپل الکترود قرار دهید.

مراقبت در بلند کردن

نکته10- احتیاط در اتصال: قبل از اتصال، رزوه پیچ الکترود را با هوای فشرده بدون روغن و آب تمیز کنید.

احتیاط در اتصال

نکته11- اتصال نیپل: هنگام اتصال، الکترود گرافیتی با محور مرکزی نوک نیپل که به آن متصل است، همتراز می شود.

اتصال نیپل

نکته12- بستن الکترود: با توجه به گشتاور اسمی به روش مکانیکی از آچار مخصوص برای محکم کردن الکترود استفاده کنید و در این فرایند تجهیزات فشار هیدرولیک یا فشار باد نیز باید در دسترس باشد.

بستن الکترود

نکته13- موقعیت گیره الکترود: نگهدارنده گیره (کلمپ) باید خارج از خط هشدار قرار گیرد. (توجه: کلمپ هرگز نباید در منطقه خط هشدار یا وسط الکترود قرار گیرد زیرا به راحتی باعث شکست الکترود می شود) کلمپ و رابط های الکترود باید به طور مرتب تمیز شوند تا ارتباط خوبی با الکترود حفظ شود. ژاکت آب خنک کننده کلمپ باید محکم باشد تا از نشت آب جلوگیری شود.

موقعیت گیره الکترود

نکته14- انتخاب الکترود: برای جلوگیری از شکست الکترود، از قرار دادن مواد و قراضه های عایق در کوره قوس الکتریکی پرهیز شود. جریان کاری الکترود باید مطابق با جریان مجاز اشاره شده در دستورالعمل باشد.

 انتخاب الکترود

نکته15- ذوب قراضه های درشت: برای جلوگیری از شکستن الکترود گرافیتی، قراضه های بزرگ را در قسمت پایین و قراضه های کوچک را در قسمت های بالایی قرار دهید.

ذوب قراضه های درشت

نکته16- گشتاور اتصال نوک نیپل: اگر دو قطب الکترود در تماس با هم نباشند یا در فشار بیش از حد منطبق شوند، ممکن است اثر بدی ایجاد کند.

گشتاور اتصال نوک نیپل

امیدواریم این مقاله توضیحات کاملی در زمینه جابجایی الکترودگرافیتی انبارش، و استفاده از الکترودهای گرافیتی در کوره قوس الکتریکی در اختیار شما قرار داده باشد برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

عضویت در خبرنامه

اطلاع از آخرین اخبار و مقالات ویستا آسمان

اخبار و مقالات مرتبط

Related news & articles

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *