ماسه مجرای پاتیل و تاندیش

این پست را به اشتراک بگذارید :

یکی از موارد مهم در بازدهی کارخانه های فولادی استفاده از ماسه مجرای پاتیل و تاندیش مناسب است که تاثیر مستقیمی بر میزان بازشوندگی نازل مجرای خروجی پاتیل و تاندیش دارد. پس از خالی شدن پاتیل از مذاب لازم است تا مجرای پاتیل از ماسه مجرا پر شود تا ته مانده مذاب باقیمانده در پاتیل درون مجرا منجمد نشود و دفعات بعدی استفاده از پاتیل را دچار مشکل نسازد. حال چنانچه از ماسه مجرای مناسب استفاده نشود از میزان بازشوندگی مجرا کاسته می شود و بنابراین زمان تخلیه پاتیل از مذاب را در هر مرتبه استفاده از پاتیل افزایش می دهد. در صورت استفاده از ماسه مجرای مناسب میزان بازشوندگی پاتیل به حدود 100% نزدیک می شود. بنابراین با بازشوندگی 100 درصدی مذاب هنگام خروج از نازل از تمام فضای نازل جهت تخلیه استفاده می کند و به همان میزان دبی مذاب افزایش می یابد. نحوه اعمال ماسه مجرا در پاتیل مراحل و نکاتی دارد که در ادامه توضیح داده می شود. ماسه مجرا دارای متریال متفاوتی می باشد.

ویژگی های ماسه مجرای مناسب:

  • اندازه دانه و توزیع دانه ای مناسب
  • زینتر شوندگی مناسب
  • انبساط حرارتی پایین
  • شکل پذیری مناسب
  • نسوز بودن تا دمای مناسب
  • سیالیت مناسب
  • شکل ماسه تا حد ممکن کروی باشد
  • ترکیب شیمیایی مناسب

مراحل اعمال ماسه مجرا:

برای دستیابی به بهترین نتیجه، ماسه مجرا باید از قبل در حدود 100 درجه سانتیگراد به مدت حدود یک ساعت گرم شود تا هرگونه رطوبت فیزیکی از بین برود. حفره نازل باید قبل از استفاده از سرباره و هرگونه ذرات نسوز (ملات یا جرم) تمیز شود. مقدار ماسه مجرای مورد استفاده باید با دقت تعیین شود، به طوری که حفره نازل به طور کامل پر شود و به صورت تپه ای حدودا 10 سانتیمتر بالاتر از سطح کف پاتیل باشد در صورت استفاده کم از ماسه مجرا امکان باقی ماندن ذوب و سرباره در نازل وجود دارد و استفاده بیش از اندازه ماسه مجرا هم خوردگی نازل را در بر خواهد داشت.

مزایای استفاده از ماسه مجرای پاتیل و تاندیش به شرح ذیل می باشد:

1- عملیات مداوم بدون مشکل با نسبت باز شدن بالا

2- باز کردن آسان دروازه کشویی و کاهش خرابی در چرخه ریخته گری

3- دمای کاری بالا باعث حذف گرمایش و لنس زدن مجدد می شود

4- افزایش عمر بلوک نازل و دریچه کشویی

5- بدون پیکاپ در فولاد و بهبود کیفیت فولاد

6- کاهش خطرات برای نیروی انسانی

7- کاهش زمان ریخته گری

8- افزایش بازده کارخانه

9- کاهش اکسیداسیون در مذاب

استفاده از یک سیستم خوب سنجش و افزودن ماسه مجرای پاتیل و تاندیش به نازل نه تنها صرفه جویی در مصرف ماسه را تضمین می کند، بلکه کارکرد خوب درزبندی را با سطوح بالای ایمن برای کارکنان تضمین می کند. سیستم افزودن ماسه مجرای پاتیل به روش های مختلفی به منظور سازگاری با سایر ساختارهای موجود انتخاب می گردد.

1- بوسیله سطل

2- پرتاب کیسه

3- قیف دستی

4- قیف روی جرثقیل

5- سیستم سنجش خودکار روی جرثقیل

6- تخلیه خودکار داخل پاتیل

شرکت ویستا آسمان تامین کننده انواع ماسه مجرای پاتیل و تاندیش و همچنین تجهیزات تزریق ماسه مجرا از برترین برندهای دنیا می باشد. با ما در تماس باشید.

عضویت در خبرنامه

اطلاع از آخرین اخبار و مقالات ویستا آسمان

اخبار و مقالات مرتبط

Related news & articles

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *