بیرینگ صنعتی – انواع بیرینگ های صنعتی ، آنالیز و قیمت فروش

بیرینگ واسط بین دو قطعه مکانیکی است که حرکات چرخشی قطعات را تسهیل می کند. برخی بیرینگ ها که شامل چندین ساچمه فولادی توپی شکل هستند به بلبیرینگ معروف هستند. چنانچه به جای توپی از غلتک در ان استفاده شود به آن رولبیرینگ می گویند.

این پست را به اشتراک بگذارید :

بیرینگ (یاتاقان) یا Bearing mechanical مجموعه ای مکانیکی واسطه میان دو قطعه که دارای حرکت چرخشی نسبی می باشند است. به عبارت دیگر در صورتیکه ماشین یا دستگاه مورد نظر دارای روتور و استاتور باشد، حدفاصل بین روتور و استاتور به شدت دچار اصطکاک می گردد و نیاز به وجود قطعه ای واسط وجود دارد که ارتباط بین روتور و استاتور را برقرار نماید. بیرینگ ها علاوه بر کاهش اصطکاک، وظیفه تحمل نیروهای محوری، نیروهای شعاعی یا ترکیب این می باشد.

در شکل زیر دسته بندی انواع بیرینگ ها را مشاهده می کنید.

دسته بندی انواع یاتاقان بلبیرینگ رولبیرینگ

بلبیرینگ ها یکی از انواع رایج بیرینگ ها هستند. بلبرینگ (به انگلیسی: Ball-Bearing) به معنای یاتاقان توپی است. در واقع توپی ها همان ساچمه های فولادی درون این بیرینگ‌ها هستند. حالا اگر به جای توپی درون بیرینگ از غلتک (رول) استفاده شود به آن رولبیرینگ می گویند.

در شکل زیر این دو نوع بیرینگ را مشاهده می کنید.

گ
بلبرینگ
برینگ
رولبرینگ

اجزای بیرنگ ها مطابق تصویر ذیل می باشد:

اجزای بیرنگ
اجزای بیرنگ

همانطور که در شکل بالا دیده می شود عموما بیرینگ ها شامل اجزای: رینگ خارجی، رینگ داخلی، قفسه، ساچمه و کاسه نمد (آب بند) می باشد.

در تمام این سالها، متخصصان ویستاآسمان تجربه خاصی را برای طیف وسیعی از الزامات فنی صنعتی به دست آورده اند که به دانش فنی مهندسی، شناخت و تامین بهترین بیرینگ ها، مطابق استاندردهای اصلی هر صنعت منجر شده است. ویستا آسمان همواره تلاش نموده تا مرغوب ترین بیرینگ های اروپایی را برای مشتریان گرامی فراهم کند. برخی از صنایعی که استفاده زیادی از بلبیرینگ دارند و لازم است مرغوب ترین بلبیرینگ ها را در اختیار داشته باشند شامل موراد زیر می‌شود:

  1. صنعت فولاد
  2. نیروگاه ها
  3.  تجهیزات حفاری نفت و گاز
  4. حمل و نقل
  5. ماشین های ابزار

کاربرد بیرینگ در صنعت فولاد

قطعات به کار رفته در صنعت فولاد و فلزات لازم است دما و شرایط کاری سخت، شوک‌های های دائمی و شدید، غبارهای خورنده و ساینده، ترکیبات شیمیایی مخرب و رطوبت زیاد را تحمل کنند. به همین دلیل استفاده از بیرینگ های با کیفیت بالا که بتواند شرایط ذکر شده را تحمل کنند الزامی است و نمی توان بدون دقت لازم از هر جنس و کیفیت بیرینگ در صنعت فولاد استفاده نمود. در واقع شرایط ذکر شده به دلیل فرسوده نمودن قطعات موجب توقف های غیرپیشبینی شده در تولید می شود. این توقف ها ممکن است همراه با صدمات جانبی نیز باشند. علاوه بر این تخریب قطعات هزینه های اضافی نیز به کارخانه تولید کننده وارد می کنند. یکی از موارد پرکاربرد استفاده از بیرینگ ها در فرآیندهای مرتبط با ماشین ریخته گری مداوم است.

استفاده از بیرینگ در تیلت کردن پاتیل در ریخته گری مداوم

هنگام برگرداندن پاتیل در ریخته گری لازم است که این فرآیند توسط ابزارهایی با قطعات ایمن و به آرامی انجام شود و از تکان های غیریکنواخت به پاتیل تا حد ممکن جلوگیری شود. همچنین تابش حرارتی، آلودگی ها، دشواری های ناشی از لرزش ها و نوسانات اضافی باعث می شود تا حرکت روان و دوران موفق پاتیل نیاز به اجزایی قابل اطمینان داشته باشد. با استفاده از بیرینگ های تامینی شرکت ویستا آسمان می توانید هزینه های نگه داری را کاهش داده و عمر خدماتی تجهیزات را افزایش دهید. اورهال تجهیزات و توقف های پیشبینی نشده در فرآیند تولید به دلیل خرابی های ناشی از بیرینگ ها نه مقرون به صرفه است و نه چندان ایمن؛ نابراین استفاده از بیرینگ های باکیفیت می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد.

 بیرینگ  پاتیل ریخته گری مداوم

قابلیت استفاده تجهیزات را در شرایط خورنده افزایش دهید!

با حرارت، بخار و آب اسیدی که از پودر قالب می آید و همچنین با وجود شرایط عملیاتی موجود، موجب می شود که تجهیزات ریخته گری مداوم مقاطعی همچون اسلب در معرض خطر دائمی قرار گیرد؛ همچنین ممکن است توقف های پرهزینه پیشبینی نشده به بار آورد. سرعت های آهسته بر بارهای وارده که می دانیم وزن بسیار زیادی نیز دارند موجب ایجاد انواع تنش ها بر بیرینگ های مورد استفاده می شود. در این شرایط کاری ذکر شده لازم است تا فوت رول های مورد استفاده تا حد ممکن مقاوم و قابل اطمینان باشند.

نوعا، سیستم های روانکاری متمرکز جهت حفظ وضعیت صحیح بیرینگ ها استفاده می‌شوند. اما این روانکاری نیازمند میزان مصرف گریس زیاد و نگه‌داری دائمی است. علاوه بر این مخلوط شدن گریس با پودر قالب و سایر آلودگی‌ها و برگشت آنها به سطح کاری می تواند منجر به عیوب سطحی اسلب و غلتک ها و همچنین ایجاد سایر مشکلات شود. هزینه های چشمگیر تعویض بیرینگ ها، توقف های پیشبینی نشده، روانکاری با گریس، دور ریز پسماند گریس و همچنین تمیزکاری های با آب همگی می تواند در کاهش سودآوری نقش داشته باشند.

بیرینگ های آب بندی شده، بدون نیاز به روانکاری مجدد

راه حل شرکت ویستا آسمان، تامین انواع بلبیرینگ هایی آب‌بندی شده است که عمر سرویس طولانی تری داشته و نیاز چندانی به هزینه های نگه داری ندارند. به عنوان مثال برخی بیرینگ های موجود، شخصی سازی شده هستند و نیاز به روانکاری مجدد ندارند.

غلتک های مورد استفاده در قسمت های پایین تر خط ریخته گری مداوم

سرعت های پایین، سنگینی وزن بار، طیف دمایی وسیع، آب خنکسازی و ورود انواع ذرات آلوده کننده، انواع مشکلات را برای غلتک های مورد استفاده در قسمت های پایین تر خط ریخته گری مداوم ایجاد می کند. این موارد موجب توقف های پیشبینی نشده در تولید و هزینه های اضافی و سنگین جهت نگه داری و یا تعویض تجهیزات می شود.

علاوه بر این مصرف گریس در غلتک های مورد استفاده در قسمت های پایین تر بیشتر است؛ این مورد منجر به کاهش سودآوری تولید می شود و همچنین افزایش مشکلات زیست محیطی را به دنبال دارد.

شرکت ویستا آسمان در مورد غلتک های قسمت های پایین تر خط ریخته گری مداوم راه حل هایی را در نظر گرفته و تجهیزاتی را تامین می سازد که سودآوری و بازده بیشتری برای شما داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما تماس بگیرید.

کاهش مصرف گریس و هزینه بیرینگ های مورد استفاده در ریخته گری مداوم

یکی از راه های کاهش مصرف گریس سیستم گریس-تصفیه است. این سیستم مصرف گریس را تا 99 درصد کاهش می دهد. تکرار می کنیم تا 99 درصد کاهش مصرف گریس ایجاد می شود. یعنی مصرف گریس از 40 تن به 400 کیلوگرم کاهش می یابد.

سیستم های در نظر گرفته شده جهت کاهش هزینه بیرینگ ها می تواند هزینه خطوط غلتک ها را تا 50 درصد کاهش دهد. برای این مورد غلتک ها به صورت کاملا سیل هستند و بنابراین در تمام عمر خدماتی خود بدون نیاز به روانکاری مجدد هستند، هزینه نگه داری کمتری دارند و از لحاظ کاری قابل اطمینان تر هستند.

قابلیت تعمیر در تجهیزات موجود

در تجهیزات مورد استفاده قابلیت تعمیر نیز در نظر گرفته شده و قطعات در حال کار در صورت نیاز به آسانی قابل تعویض و تعمیر هستند.

بیرینگ های مجهز به سیستم تصفیه گریس
بیرینگ های مجهز به سیستم تصفیه گریس

قابلیت اطمینان در پایان خط

در قسمت پایانی خط ریخته گری چالش های دمابالا را برای بیرینگ ها ایجاد می کند. با توجه به اینکه استفاده از آب می تواند در شمش اعوجاج های ساختاری ایجاد کند در مرحله پایانی ریخته گری از آب جهت خنک سازی فولاد استفاده نمی شود. به همین دلیل بیرینگ‌ها که در بستری خنک واقع شده اند و همچنین میزهای غلتک‌ها همگی در معرض تشعشع حرارتی قرار دارند. بنابراین به دنبال این مورد مسائل مربوط به نگه‌داری و توقف خط مطرح می شود که طبیعتا برای تولیدکننده هزینه زاست.

سیستم های بیرینگ با طراحی خاص، غلاف های آبگرد و روانکارهای دما بالا همگی می‌توانند از توقف های ناگهانی فرآیند تولید جلوگیری نمایند؛ همچین استفاده از این تجهیزات زمان و هزینه ای که صرف نگه‌داری می شود را کاهش می دهد.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه این تجهیزات با ما تماس بگیرید.

صنایع استفاده کننده از بیرینگ
صنایع استفاده کننده از بیرینگ

بر اساس تجارب و بررسی های بعمل آمده، مصرف بیرینگ در صنعت ایران بیش از حد متعارف در صنایع کشورهای در حال توسعه و پیشرفته است و بنظر میرسد رقم آن حداقل دو برابر باشد. این مقدار مصرف اضافی هزینه های بسیار گزافی به کشور تحمیل میکند. از این رو بهینه کردن وکاهش میزان مصرف بیرینگ می بایست جزو دغدغه مدیران صنعت قرار گیرد چرا که:

  1. تقریبا تمام بیرینگ های مصرفی در صنایع از خارج کشور تأمین و در مقابل میلیونها دلار ارز سالیانه از کشور خارج میگردد.
  2. در دنیای تولید رقابتی، لازمه افزایش کمی و کیفی تولید و به طبع آن افزایش درآمد و سود، در گرو افزایش زمان و کیفیت کارکرد ماشین آلات است. به عبارتی دیگر کاهش توقفات دستگاهها ناشی از تعمیرات و تعویضات وهمچنین بهبود وضعیت کار ماشین آلات است. این دومهم نیز با افزایش طول عمر بیرینگها محقق میشوند.

هزینه های توقف تولید در صنایع:

3. در اثر خرابی پیش از موعد (زودرس) بیرینگ ها و نیاز به تعویض آن ها، اجزاء جانبی ماشین نیز دچار آسیب و فرسایش گردیده وخرابی به بقیه قسمتهای ماشین سرایت میکند.

4. لازم است از حجم و فشار کار روی پرسنل واحد نگهداری وتعمیرات کاسته شده تا برکیفیت کارآنها افزوده شود. مهمترین عامل مصرف غیرمتعارف بیرینگ در صنعت ایران ناشی از فقر آموزش ها و آموخته های علمی و صحیح پرسنل واحدهای صنعتی مسئول در واحد تولید است. برخی از خطاهایی که افراد در ارتباط با بیرینگ انجام میدهند را چنین میتوان برشمرد:

  • انتخاب نادرست بیرینگ و ملزومات آن در طراحی ماشین
  • عدم انتخاب و جایگزینی بیرینگهای جدید برای ماشین آلات قدیمی درحال کار
  • عدم کنترل وضعیت محل نشیمن بیرینگ (محور و هوزینگ)
  • انطباقات ابعادی
  • نصب بیرینگ در محیط بسیار آلوده و کثیف
  • نصب بیرینگ با وسایل و روش های ابتدایی
  • رسیدن جدی به بیرینگ و محور در حین نصب میشود.
  • عدم رعایت تلرانسهای بعد از نصب بیرینگ
  • مصرف گریس های متفرقه و فاقد کیفیت برای روانکاری بیرینگ
  • گریسکاری و اعمال گریس بیش از مقدار لازم و مناسب
  • عدم مراقبت از وضعیت بیرینگ در حال کار (کنترل دما، ارتعاش، دور و سروصدا)
  • عدم بررسی علل خرابی زودرس بیرینگ و تلاش در رفع آن
  • عامل مهم دیگر در مصرف بیش از حّد بیرینگ، خرید و استفاده از بیرینگ های فاقد کیفیت یا تقلبی است که به یک معضل اساسی برای تمام صنایع کشور تبدیل شده است.

ریشه این معضل را نیز میتوان در فقر اطلاعات فنی و آموزش های اصولی جستجو کرد و در این خصوص ضرورت آموزشهای فنی بیرینگ احساس می گردد. شرکت ویستا آسمان آمادگی خود را در خصوص تامین بیرینگ های مورد نیاز صنایع مختلف اعلام می دارد.

معرفی بیرینگ های اروپایی شرکت ویستا آسمان

شرکت ویستا آسمان نماینده سرشناس ترین برندهای اروپایی تولیدکننده بیرینگ است.

امکان طراحی و تامین بیرینگ های دقیق، شعاعی، محوری و ترکیبی تا سایز 6000 میلی متر بیرونی و یاتاقان ترکیبی توسط کمپانی های اروپایی طرف قرارداد با شرکت ویستا آسمان موجود می باشد. عمده این شرکت ها به لطف دانش فنی چندین ساله، محصولات خود را بر اساس مشخصات درخواست شده توسط مشتری مطالعه، طراحی و تولید می‌کند، بنابراین جایگزین مناسبی برای کاربران و تولیدکنندگانی است که قادر به یافتن بیرینگ های استاندارد نیستند.

کیفیت محصولات ما با استفاده از مواد و اجزای با کیفیت، همراه با گواهی نامه مبدا و ضمانت و فرآیندهای کنترل شده توسط آزمایشگاه مترولوژی پیشرفته با تجهیزات  پیشرفته که مختص تولید ما بهینه شده است، تضمین می شود.

بیش از 50 درصد تولید ما در سراسر جهان برای تولیدکنندگان اصلی و کاربران در بخشهای مختلف مانند آهن و فولاد ، تولید سیم، ماشین آلات ، تولید کاغذ و مقوا، حمل و نقل مواد، راه آهن و غیره صادر می شود.

کاربرد بیرینگ در صنعت معدن
کاربرد بیرینگ در صنعت معدن
کاربرد بیرینگ در نورد
کاربرد بیرینگ در نورد
کاربرد بیرینگ در صنعت هوایی
کاربرد بیرینگ در صنعت هوایی

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

بیرینگ چیست و کاربرد آن در چه مواردی است؟

بیرینگ ها قطعاتی هستند که می‌تواند به چرخش و دوران اشیا و تجهیزات کمک کنند. معمولا برای چرخش شفت های موجود در ماشین آلات از بیرینگ استفاده می‌شود. تجهیزاتی که بیرینگ در آن ها کاربرد دارد شامل: اتومبیل، هواپیما، ژنراتور‌های الکتریکی و … می‌شود.

در مهندسی به کدام وسیله بیرینگ می‌گویند؟

این وسیله برای امکانپذیر ساختن دوران و یا حرکت خطی در تجهیزات صنعتی به کار می‌رود. بیرینگ ها قطعاتی به کار رفته در ماشین‌آلات هستند که برای کاهش اصطکاک بین تجهیزات و افزایش سرعت و کارآیی سیستم کاری دستگاه به کار می‌روند.بیرینگ-در-مهندسی

تعریف بیرینگ در فیزیک چیست؟

بیرینگ عضوی از اجزای ماشین است که حرکت نسبی را تنها به حرکت مطلوب تعیین شده محدود نموده و اصطکاک بین قطعات در حال حرکت را کاهش می‌دهد.

بیرینگ در کدام قسمت هواپیما به کار می‌رود؟

یکی از موارد پرکاربرد یاتاقان در هنگام فرود هواپیما است، وجود بیرینگ ها از ایجاد آسیب، وارد شدن انواع شوک و ترک خوردگی در قاب متصل به چرخ ها جلوگیری می‌کند.

عضویت در خبرنامه

اطلاع از آخرین اخبار و مقالات ویستا آسمان

اخبار و مقالات مرتبط

Related news & articles

آکادمی ویستا

الکترود گرافیتی HP : روندهای بازار و فرصت های رشد و سناریوهای پیش بینی

یافته‌های اصلی این گزارش حاکی از رشد مداوم در بازار الکترود گرافیتی HP است که ناشی از تقاضای فزاینده برای خودروهای الکتریکی و گسترش صنعت فولاد است. این گزارش به تولیدکنندگان توصیه می‌کند که بر نوآوری محصول و مشارکت استراتژیک برای دستیابی به مزیت رقابتی در بازار تمرکز کنند. گزارش های تحقیقاتی بازار الکترود گرافیتی HP ، بینش دقیقی در مورد شرایط بازار برای الکترود گرافیتی HP که در صنایع مختلف مانند فولاد، خودروسازی، هوافضا و انرژی استفاده می شوند، ارائه می دهد. این گزارش تقاضای فزاینده برای الکترود گرافیتی HP را به دلیل هدایت حرارتی برتر و مقاومت الکتریکی بالا نشان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *