کاهش انتشار گاز CO2 با استفاده حداکثری از ضایعات قراضه

این پست را به اشتراک بگذارید :

امروزه تخمین زده می شود که صنعت فولاد جهانی به طور تقریبی حدود 2 میلیارد تن سنگ آهن، 1 میلیارد تن ذغال سنگ متالورژی و 575 میلیون تن ضایعات فولادی برای تولید حدود 1.7 میلیارد تن فولاد خام استفاده کرده است. فولاد بازیافتی (قراضه) یکی از مهمترین مواد اولیه صنعت است که از سازه های تخریب شده، وسایل نقلیه و ماشین آلاتی که عمر آنها به پایان رسیده یا عملکرد آنها ضعیف شده است در فرآیند فولادسازی مورد استفاده قرار میگیرد. هر کارخانه فولاد یک کارخانه بازیافت است و در تمام تولیدات فولادی از ضایعات تا 100% در کوره قوس الکتریکی (EAF) و تا 30% در کوره بلند (BF) استفاده می شود. تمام ضایعاتی که جمع آوری می شود بازیافت می شود و نرخ کلی بازیافت امروزه حدود 85 درصد تخمین زده می شود. این سطح بالای بازیافت به این معنی است که فضای محدودی برای بهبود وجود دارد. ضایعات نقش اساسی در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و مصرف منابع دارد. هر تن قراضه مورد استفاده برای تولید فولاد از انتشار 1.5 تن دی اکسید کربن، مصرف 1.4 تن سنگ آهن، 740 کیلوگرم زغال سنگ و 120 کیلوگرم سنگ آهک جلوگیری می کند. توسعه آینده تولید فولاد مبتنی بر قراضه بستگی به در دسترس بودن آن خواهد داشت. در حالی که عرضه سنگ آهن می تواند با تقاضا منعطف باشد، در دسترس بودن ضایعات جهانی تابعی از تقاضای فولاد و ایجاد ضایعات در پایان عمر محصولات فولادی است. ظرفیت جهانی فولادسازی از اوایل دهه 2000 یک مرحله رشد انفجاری را تجربه کرد که عمدتاً با سرمایه گذاری در ظرفیتهای جدید در بازار چین تأمین شد. با طول عمر متوسط محصولات فولادی که40 سال می باشد، این فولاد در دهه های آینده وارد بازار قراضه می شود و این امر باعث کاهش قابل توجه انتشار گازهای فولادی می شود.

سنگ آهن و زغال سنگ متالورژیکی عمدتا در فرآیند تولید آهن در کوره بلند استفاده می شود. برای این فرآیند، زغال سنگ کک شو به کک تبدیل می شود. یک شکل تقریباً خالص از کربن که به عنوان سوخت اصلی و کاهنده در کوره بلند استفاده می شود. به طور معمول برای تولید یک تن چدن از کوره بلند به 1.6 تن سنگ آهن و حدود 450 کیلوگرم کک نیاز است. برخی از کک ها را می توان با تزریق زغال سنگ به کوره بلند نیز جایگزین کرد. آهن یک ماده معدنی رایج در سطح زمین است. بیشتر سنگ آهن در معادن روباز در استرالیا و برزیل استخراج می شود و از طریق راه آهن به بنادر اختصاصی منتقل شده و سپس به کارخانه های فولاد در آسیا و اروپا ارسال می گردد. بر اساس اطلاعات آماری پایگاه اطلاعاتی سازمان ملل متحد، صادرات جهانی سنگ آهن در سال 2017 بالغ بر 1.5 میلیارد تن بوده است که پس از صادرات جهانی نفت خام، دومین حجم تجارت جهانی کالا را در سطح جهان نشان می دهد.

استفاده موثر از منابع طبیعی برای ماندگاری حیاتی است. صنعت فولاد از فناوری ها و تکنیک های پیشرفته برای افزایش نرخ بازده تولید، کاهش نیازهای انرژی خود و تسهیل استفاده از محصولات مشترک استفاده می کند. به طور متوسط 20 گیگا ژول انرژی به ازای هر تن فولاد خام تولید شده در سطح جهان مصرف می شود. کارآمدترین شرکت های فولادی از سال 1960 مصرف انرژی خود در هر تن فولاد را 60 درصد کاهش داده اند.

عضویت در خبرنامه

اطلاع از آخرین اخبار و مقالات ویستا آسمان

اخبار و مقالات مرتبط

Related news & articles

آکادمی ویستا

الکترود گرافیتی HP : روندهای بازار و فرصت های رشد و سناریوهای پیش بینی

یافته‌های اصلی این گزارش حاکی از رشد مداوم در بازار الکترود گرافیتی HP است که ناشی از تقاضای فزاینده برای خودروهای الکتریکی و گسترش صنعت فولاد است. این گزارش به تولیدکنندگان توصیه می‌کند که بر نوآوری محصول و مشارکت استراتژیک برای دستیابی به مزیت رقابتی در بازار تمرکز کنند. گزارش های تحقیقاتی بازار الکترود گرافیتی HP ، بینش دقیقی در مورد شرایط بازار برای الکترود گرافیتی HP که در صنایع مختلف مانند فولاد، خودروسازی، هوافضا و انرژی استفاده می شوند، ارائه می دهد. این گزارش تقاضای فزاینده برای الکترود گرافیتی HP را به دلیل هدایت حرارتی برتر و مقاومت الکتریکی بالا نشان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *